Capital: Türk iş dünyası, 15 Temmuz?dan sonra büyük bir birlik mesajı veriyor, ekonomiye destek mesajları açıklıyor. Siz bu yeni dönem için neler düşünüyorsunuz?
Davut Karaçak: Ülke olarak 15 Temmuz?da büyük bir sınavdan geçmiş bulunmaktayız. Bu sınavı canıyla ödeyen kahraman şehitlerimize Allah?tan rahmet yakınlarına sabırlar diliyorum. Yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum. Yapılan bu hain saldırı onurumuza ve Türk milletinin milli birliğine yapılmıştır. Gerçekleştirilen bu saldırı aynı zamanda büyüyen üreten dışa bağımlılığını azaltan Türkiye?yedir. Bu saldırıda şu durum ortaya çıkmıştır; ekonomik bağımsızlık için daha çok çalışıp daha çok üretmeliyiz. Milli yazılım, milli tasarım, milli sanayi oluşturmalıyız. Çünkü ayaklarımızdaki bu prangalardan millet olarak kurtulmanın başka yolu yoktur. Büyüklerimizin dediği gibi her şerde bir hayır vardır, bu sıkıntılı dönemden ülke olarak daha da güçlenerek çıkacağız. Biz bu topraklara ve bu millete güveniyoruz.
İş dünyasını, ekonomiyi desteklemek için neler yapıyorsunuz, yapacaksınız?
Bizlere, yani bu ülkenin üreten neferlerine düşen en önemli konu odaklandığımız hedeflerden vazgeçmeden yolumuza dünden daha azimli devam etmektir. Yaşanan olaylar bizleri daha çok çalışmaya üretmeye sevk etmiştir. Sorumluluklarımız iki katına çıkmıştır. En ufak bir moralsizliğe kapılmadan işlerimizin başındayız. Devletimize yük olmadan ve devletimizin üzerindeki yükü almak kaydıyla gerek yeni işe alımlar gerekse yeni pazarlar oluşturarak üretim kapasitesini artırmaya ve mevcut yatırım planlamamızın üzerine çıkmaya çalışmaktayız. Hedef 2023 olarak belirlenen ihracat hedeflerinin tutturulması için bizler ve sektörümüz elinden gelen gayreti göstermekte.
Sektörünüzün performansında önemli bir değişiklik bekliyor musunuz? Performans, 15 Temmuz?dan sonra daha mı iyi olacak?
Hiç şüphesiz 15 Temmuz?dan daha iyi olacak. İnsanımız kendine ve demokrasisine olan güvenini ispat etmiştir. Özellikle bu durumu geç anlayan Avrupa için yeni iş sahaları ve güvenilir kaynaklar çıkmıştır. Yeni şirket evlilikleriyle yeni yatırımlar Türkiye?ye gelecektir. Önemli olan ve yapılan kendimizi dünyaya iyi anlatıyor olmamızdır. Mobilya sektörü büyüyen ve gelişen, dikkat çeken sektörler arasında olması sebebiyle dünyadan yatırımcı ve ortak bulma konusunda çok avantajlı bir sektör. Ülke olarak özellikle Avrupa?nın üretim üssü olmaya adayız. Gerek iş gücü, gerekse makin yatırımı sebebiyle kapasite olarak güçlü konumdayız ve temasta olduğumuz ülkelerde bunun farkındalar ve bu durumdan faydalanmaya çalışmaktalar. Sektör olarak tüm gücümüzle işimizin başında bulunmaktayız.
Sektörünüzün 2023 hedefi için neler düşünüyorsunuz? Sektör hedefine ulaşacak mı?
Sektör olarak 2015 ihracat rakamımız 2.400 milyon dolar. Her yıl büyüme hedefimiz, ülke hedefinin yaklaşık 5 katı üzerindedir. 2023 hedefinde mobilya sektörü olarak 10 milyar dolar hedef konulmuştur. İnancımız bu hedefin üzerine çıkmaktır. Neden bu kadar rahat belirtiyorum, hem gelen talepler hem de sektörün işine ciddi ve disiplinli davranması tasarıma kaliteye önem verilmesi bu planlamanın tutturulması için sektör olarak üzerimize düşen görevleri yapmaktan kaçınmayız. Belirlenen hedefler aynı zamanda işletmeler içinde sürekli aksiyon yapmamızı sağlamaktadır. Yapılan çalışmalarda en önemli ayak ihracattır devletimiz ve kurumlarımızla sürekli yeni pazarlar ve yeni müşteriler aramaktayız. Türk mobilyasını dünyaya tanıtmaktayız. Hedefimiz doğrultusunda gidilmeyen yer ülke kalmamalı bu da sonuçta başarı getireceğine inandığımız bir yoldur.
Şirket olarak 2015 nasıl geçmişti? 2016?yı nasıl geçiriyorsunuz, yılsonu hedefinizde bir değişiklik olacak mı? Ciro ve diğer parametrelerde beklentileriniz nasıl?
Dünyaya bağlı olarak bizde ülke olarak etkilenmedik diyemeyiz yanı başımızdaki ülkelerin sıkıntılarına sınır komşusu olması nedeniyle belli konularda mutlak etkilendik. Özellikle Avrupa ekonomisindeki durağandan yükselişe geçiş bizleri umutlandırmakta. 2015?te belirlediğimiz hedefleri tutturmakta zorlansak da üzerine çıkamadık. 2016 hedeflerimizde 2015?ten farklı değildir. Türk ekonomisi de dünya ekonomisine paralel olarak yükselme kaydetmektedir.
Bizlerin avantajı genç dinamik yaş ortalaması 28.5 olan bir toplumuz. Kendi iç dinamiklerimiz canlı ve tüketime açık bir yapı vardır. Bu durumda işletmelerin iç kapasitelerinde iyimser bir durumdur. Dış kapasite yani ihracat kısmı 2016 için çok önemlidir. Türk ekonomisi ve iş adamları işletmelerini sabit pazarlara bağlamak yerine değişken birçok pazarla çalışmakta ve kontakta en önemli hedef pazar Afrika, Amerika ve Orta Doğu pazarıdır. Bu pazarlar bakir ve büyümeye açık pazarlardır bizlerde bu pazarlardaki açıkları iyi değerlendiriyoruz. Bu da 2016 hedeflerimizi tutturmamıza yardımcı olacaktır.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Şirket olarak yeni yatırımlar planlıyor musunuz? Yatırımlarda bir değişiklik, erteleme olacak mı? Ya da yeni yatırım planlarınızdan bahseder misiniz?
Yatırım planlıyoruz. Özellikle ek üretim tesisleri ve yeni showroomlar hem Türkiye hem de dünyada yeni satış noktaları planlamaktayız. Yatırım erteleme durumumuz yoktur bu dönemler yatırım yapmak için çok avantajlı dönemlerdir.
Sizin şirket olarak 2023 hedefleriniz nedir? 2023 yılında nerede olmayı planlıyorsunuz?
Nasıl bir konumda olma planınız var? Bu plana ulaşmak için yol haritanız nedir?
Şirket olarak 2023 hedeflerimiz belirlenmiştir. Buna bağlı olarak üretim kapasitesini hem de satış kanallarımızı artırmaya yönelik çalışmalar yapmaktayız. Sektör ve firma olarak 2023 hedefi olan 10 milyar dolar ihracat hedefini tutturalım.
Eklemek istedikleriniz ve şirket hakkında bilgi rica ediyorum.
Ülkemize müşterilerimize tedarikçilerimize çalışanlarımıza güveniyoruz tüm gayret ve çabalarımızla ekonomimize katkı sağlamaya devam edeceğiz.
Capital Dergisi 2016 Eylül Sayısı’nda yayınlanmıştır.